Cari hesaplarını yani alacakların ile borçlarını eksiksiz şekilde takip etmen şirketin için hayati önem taşıyor. Defterleri ve Excel tablolarını karmaşık, bazı masaüstü muhasebe programlarının kullanımını ise zor buluyor olabilirsin ve bu konuda son derece haklısın. Peki, cari hesaplarını en kolay nasıl takip edebilirsin?

Cari hesap nedir?

İşletmenin müşteri ve tedarikçileriyle gerçekleştirdiği işlemlerin toplandığı hesaba cari hesap denir. Müşterine bir mal sattığında onu alacak olarak kayıt altına alman (mümkünse tahsilat yapman) veya satış faturası kesmen gerekir. Tedarikçinden aldığın mal ya da hizmet karşılığında ise gider yazman veya alış faturası hazırlaman beklenir.

Cari hesap yönetimi neden önemlidir?

Cari hesap programı ile cari hesap takibi yaparak hem borç hem de alacaklarını ayrıntılı şekilde takip edebilir, işletmenizin idaresi ve geleceği için elzem olan raporları bu bilgilere dayanarak oluşturabilir, böylece muhtemel anlaşmazlıkları kolayca giderip müşteri ya da tedarikçinle mutabakat yapabilirsin.

Kimler cari hesap takibi yapar?

Cari hesapları gerek işletme sahibi olarak sen gerek firmanda yetkilendirdiğin bir personel takip edebilir. İşletmenin resmi bir muhasebecisi varsa bu muhasebecinin ana görevi devlete olan yükümlülüklerini yerine getirmektir.

Cari hesap takibi nasıl yapılır?

Şirketlerin çoğu, tutmak mecburiyetinde oldukları resmi evraklar ile cari hesap takibini de gerçekleştirdiklerini düşünüyor. Fakat bu doğru değil. Çünkü bu belgelerle yalnızca işletme geçmişine dair bilgi alabilirsin. Halbuki etkin bir cari hesap takibi için yalnızca geçmişi değil güncel durumunuzu da kontrol altında tutmalısın.

Cari hesap takibi için hangi araçlardan faydalanabilirsin?

Şirketlerin cari hesap tutmak için kullandığı yöntemlerin başında bir cari hesap defteri ve Excel tabloları kullanmak geliyor.

  1. Bu yöntemlerden ilki olan cari hesap defteri, epey teferruatlı bir yöntem. Çünkü defteri 3 bölüme ayırıp müşteri alacaklarını, satıcılara olan borçları ve diğer borç ve alacakları ayrı ayrı tutmak gerekiyor. Ayrıca bu yazılı bilgiler üzerinden rapor çıkarmak da oldukça güç.
  2. Excel yöntemi ise tüm müşteri ve tedarikçiler için ayrı ayrı hesap kartı hazırlamayı gerektiriyor. Bu kartlarda cari hesap tipi, cari hesap takip numarası, ad ve unvan, alacak bakiyesi, borç bakiyesi gibi bilgiler yer alıyor ve kartların devamlı güncellenmesi gerekiyor. Sayısı hızla artan tabloları kontrol etmek, birbiriyle bağlantılı hale getirmek ve muhtemel maddi hataların önüne geçmek çok fazla efor istiyor.

Her iki yöntem de cari hesap takibi için çok fazla enerji harcamanıza neden oluyor. Üstelik hatasız olacaklarına dair bir garanti de bulunmuyor. Bu yöntemlerle birlikte masaüstüne kuracağın bir muhasebe programı da işine yarayabilir ancak program karmaşıksa ve ekibinde bu programı kullanabilecek yetkinlikte biri yoksa boşuna yatırım yapmış olursun. Eğer küçük bir işletmen varsa masaüstü çözümler yerine web tabanlı bir cari hesap yönetimi programı ya da ön muhasebe programı kullanarak zamandan ve nakitten tasarruf edip asıl enerjini işini büyütmeye ayırabilirsin.

MikroX ile cari hesap takibi yapmak çok kolay!

Cari hesap takibi için gereğinden fazla efor harcayıp vaktinden çalmana etmene gerek yok. Etkili bir bir cari hesap takibi için Mikro Yazılım’ın senin gibi yeni nesil girişimcilere özel ön muhasebe programı MikroX‘i dene!

İşte MikroX’in Müşteri ve Tedarikçi Yönetimi Programı ile kolayca gerçekleştirebileceğin 5 işlem:

  1. Borcu olan ve olmayan müşterilerini takip edebilirsin.
  2. Müşteri ve tedarikçilerine mutabakat mektubu gönderebilirsin.
  3. Müşteri ve tedarikçilerinin fatura, tahsilat, ödeme ve açılış fişlerini görebilir, ekstrelerini inceleyip onlara e-posta ile gönderebilirsin.
  4. Tedarikçilerini alacak durumuna göre izleyebilirsin.
  5. Kategori tanımlayabilir, açık fatura takip edebilir ve bilgilerini kolayca düzenleyebilirsin.

Gelir ve giderlerini kolayca takip edip enerjini işine büyütmeye ayırmak istiyorsan MikroX’i 15 gün ücretsiz olarak deneyebilirsin.