Bir yandan işletmenin sağlıklı şekilde büyümesi için uğraşıyor, bir yandan müşterilerinle iyi bir diyalog kurmaya çalışıyor, bir yandan da ürün ve hizmetlerini tanıtan reklam kampanyaları tasarlıyor olabilirsin. Tüm bunları yaparken dijital pazarlamayla aranı nasıl tutuyorsun? Reklamlarının sonuçlarını takip edip sana dönüşüyle ilgili analizler yapıyor musun?

SEO’yu yalayıp yuttun, arama reklamlarını çözdün, özgün içerikler ürettin, seni arayan müşterilerin karşısına hızlıca cevap verdin, hepsinin ihtiyacını profesyonel şekilde karşıladın. Peki farklı platformlardan verdiğin reklamların işe yarayıp yaramadığıyla da ilgileniyor musun?

Aslında, reklamlarının başarısını ölçmek için yapabileceğin pek çok şey var. Bu yazıda kabaca bu ölçümlerden söz edeceğiz.

Doğal reklamların ölçümlenmesi

İngilizcesi “native advertising” olan “doğal reklam”, markaların hikayelerini eğlenceli ve bilgi veren içerikler hazırlayarak paylaşması anlamına geliyor. Sen de blog post’lar yazarak doğal reklam içerikleri üretebilirsin. Bu içerikleri kendi sitende ve blog’unda paylaşabileceğin gibi, farklı kolektif blog’larda ya da seninle ilgili başka markaların sitelerinde kendi logon ile paylaşılmasını sağlayabilirsin. Kendi yeni nesil medya platformu olarak tanıtan listeli içerik ve haber sitelerinde görebileceğin markalı içerikler, bu reklamın en iyi örnekleri. Peki, böyle bir reklam tipini kullandığında, başarısını nasıl ölçersin?

  • Bakman gereken ilk şey tabii ki tıklanma oranları.
  • Ayrıca, bu içeriklerden senin web sitene gelen kullanıcıların oranını ve aldıkları aksiyonları takip edebilirsin.
  • İçeriklerin aldığı paylaşım ve beğeni sayısı da oldukça önemli. Bu içerikler sayesinde markandan, ürün ve hizmetlerinden bahseden insanların sayısı artacaktır.

Programatik reklamların ölçümlenmesi

Bir yazılımın ürettiği, belli bir kitleyi hedefleyen, banner ve sidebar türündeki reklamlar programatik reklamlardır. Örneğin Shazam‘la bir şarkıyı bulmaya çalışırken uygulamanın alt bölümünde çıkan reklamlar, programatik reklamlardır. Böyle bir reklam verdiğin zaman, tıklanma oranları yine önemli olacaktır ama bunun dışında dikkat etmeni önerdiğimiz iki şey daha var:

  • Markan, ürün ya da hizmetin hakkında sosyal medyada senden bahseden insanların sayısı artmış mı?
  • Bu bahislerin içeriği pozitif mi, yoksa negatif mi?
  • Web site trafik rakamlarında bir değişiklik var mı?
  • Direkt web siteni yazarak gelenlerle, bir reklamına tıklayarak gelenler arasındaki fark nedir?

Arama reklamlarının ölçümlenmesi (YouTube):

Arama reklamları, görüntüleme esaslı reklamlara göre, kullanıcılara sorgularıyla daha ilgili sonuçlar verdiği için daha fazla işe yarıyor. Bu yüzden de, reklamlarını kullanıcıların talep  ve sorgularına göre tasarlayan şirketlerin, müşteri deneyimine önem verdikleri için uzun vadede daha iyi işler çıkardıklarını görüyoruz. Eğer sen de SEO yaparak oluşturduğun organik trafiği Google AdWords ile destekliyorsan, reklamlarını takip ve analiz etmeni sağlayacak pek çok metrikten faydalanabilirsin. Bu metriklere bakarken en çok dikkat etmeni önerdiklerimiz şunlar:

  • Anahtar sözcüğün ve o sözcükle yaptığın reklamın tıklanma oranı
  • Anahtar sözcük ve reklam ile yapılan aramaların arasındaki uyum
  • Linkine tıklayarak gelen kullanıcıların bir formu doldurmak, bir alışveriş yapmak ya da hizmetinle ilgili bir deneme üyeliği almak gibi (daha önceden belirlediğin hedef her ne ise) bir aksiyonu yerine getirme oranı (Buna ‘dönüşüm‘ oranı da diyebiliriz; çünkü eğer istediğin aksiyonu yaparsa, kullanıcı müşterine dönüşüyor. Eğer güçlü bir dönüşüm oranına sahipsen, her bir tık için harcadığın reklam bütçesi sana kat be kat geri dönüyor demektir.)
  • ‘Dönüşmeyen’ tıklamaların oranı

Mikro Blog‘daki “SEO nedir, nasıl çalışır?” başlıklı yazıyı da okumak ister misin?

Google AdWords nedir, nasıl ve neden kullanılır?” başlıklı yazıyı da okumak ister misin?

Video reklamlarının ölçümlenmesi (YouTube):

Eğer dünyanın en önemli ikinci arama motoru olarak niteleyebileceğimiz, adeta herkesin izlediği TV kanalı olan YouTube‘a video reklam içerikleri yüklediysen, sonuçlarını kolayca görebilmen için YouTube’un sana sunduğu pek çok metrik var. Örneğin,

  • Reklamının hatırlanma oranı
  • Gösterilme sayısı
  • Kaç tekil kişinin videonu izlediği
  • İzleyicilerin müşteriye dönüşüp dönüşmediği bilgisi
  • Video açıklamalarında bulunan ve CTA (call to action / aksiyon çağrısı) içeren linklere tıklanma oranı,
  • Reklamını gördüğü için işletmeni arayan, abone olan kullanıcıların sayısı

vb. dataların hepsine YouTube üzerinden kolayca ulaşabilirsin. 

“İşletmeni yukarıya taşıyacak 8 Google dijital pazarlama aracı?” başlıklı yazıyı da okumak ister misin?

Mikro Blog‘daki “Hedef kitlenizin baktığı yerde durmak için neler yapabilirsiniz?” başlıklı yazıyı da okumak ister misin?


Gelir ve giderlerini kolayca takip edip enerjini işine büyütmeye ayırmak istiyorsan, MikroX’i 15 gün ücretsiz olarak deneyebilirsin.