Nefis bir fikrin, o fikrin beraberinde gelen yaratıcı bir ürün ya da hizmetin mi var? Piyasaya sunmadan önce ürün/hizmetiniz için doğru pazarı seçmek, o pazarın dinamiklerini kavramak istiyorsun. Peki pazarın potansiyeli nedir? Ürün/hizmetin bu pazarda kime hitap eder? Nasıl performans gösterir? Karlılığı ne olur? Olası risklere karşı nasıl güçlü durur? Bu ve benzeri sorularının cevaplarını yapacağın kapsamlı bir pazar araştırması ile verebilirsin.

e-Ticaret nedir? e-Ticaret yapmaya başlamadan önce cevap vermeniz gereken 10 soru

İyi bir pazar araştırması için hangi alanlara bakmalı, nelere dikkat etmelisin? Bir pazar araştırmasının bileşenlerine ve bu bileşenler dahilinde hangi konuların üzerinden geçmenin işletmen için faydalı olacağına birlikte bakalım.

Fikir, ürün/hizmetin

Piyasaya sürmek istediğin ürün ya da hizmetin hangi problemi ortaya koyup buna bir çözüm önerisinde bulunuyor? Müşterinin gözünden bu ürün ya da hizmet nasıl görünüyor, ona nasıl bir fayda sunuyor? Ürün/hizmetin hangi özellikleriyle ön planda? Bu özelliklerden hangileri hayati, hangileri vazgeçilebilir? Ömrü dolduğunda onu başka bir ürün veya hizmetle değiştirme şansın var mı?

Pazar ve müşterilerin

Pazarın büyüklüğü nedir ve bu büyüklük ileriki dönemde değişebilir? Teknolojik gelişmeler pazarı ve senin ürün/hizmetini nasıl etkiliyor? Toplumsal dinamikler, değişen alışveriş alışkanlıkları ürün/hizmetini ne yönde etkiler? Hangi müşteri segmentini hedeflemelisin? Onların sosyokültürel özelliklerini, nerede yaşadıklarını, ne iş yaptıklarını, ekonomik durumlarını, ihtiyaçlarını, tercihlerini, davranışlarını ve beğenilerini biliyor musun? Ürün/hizmetinle ilgili nasıl bir iletişim onların ilgisini çeker? Hangi pazarlama mesajları onlar için daha uygun?

Rakiplerin

Seninle aynı ya da benzer ürün/hizmet sunan birileri var mı? Dolaylı rakiplerin kimler? Aynı pazarda mısınız? İşletmelerinin, ürün ve hizmetlerinin zayıf ve güçlü yönleri neler? Fiyatlarını biliyor musun? Müşterilerin onları tercih etme sebebi ne? Müşteriler onlar hakkında ne düşünüyor?

Stratejin

Yukarıdaki konularda yeterince bilgi elde ettikten sonra, ürün/hizmetinin nihai özellikleri, varsa ambalajı, satış sonrası hizmetleri, fiyatı, indirim politikan, promosyonlar, reklamlar, depolama, dağıtım/sunum gibi konuları netliğe kavuşturabilirsin. Piyasaya girdikten sonra tüm bu başlıklarda sürekli takip ve kontrol yapman, buna göre karlılığını analiz etmen gerekecektir.

Nasıl araştırma yapabilirsin? Pazar araştırması türleri nelerdir?

Pazarın dinamiklerini ve müşterilerinin tüketim alışkanlıklarını almak istediğin sonuca göre farklı araştırma yöntemleri kullanarak öğrenebilir, bu konularda önemli veriler elde edebilirsin. Bu sayede piyasaya sunacağın ürün ya da hizmetin eksiklerini giderme ve onu daha doğru bir kitleye daha doğru şekilde sunma imkanını elde edersin. Kullanacağın yöntemi ihtiyacına göre belirleyebilirsin. Başlıca araştırma türleri şunlardır:

  • Kantitatif araştırma:Niceldir; sayılabilen veriler elde etmeyi sağlar. Araştırma uzmanlarının sektörüne ve ürün/hizmetine göre belirlediği sorularla yaptıkları farklı türden araştırmaların (yüz yüze görüşme, telefonla görüşme, internet görüşmesi vs.) sonunda anlamlı istatiksel sonuçlar alırsın.
  • Kalitatif araştırma:Niteldir; küçük örneklemlerle oluşturulmuş insan gruplarından derinlemesine içgörüler elde etmeye yarar. Bu araştırma türünde davranışlar incelenir. Focus (odak) grup toplantıları en bilinen kalitatif araştırma yöntemidir.

Bol şans!


Gelir ve giderlerini kolayca takip edip enerjini işine büyütmeye ayırmak istiyorsan MikroX’i 15 gün ücretsiz olarak deneyebilirsin.